пʼятниця, 21 лютого 2014 р.

Тренінг для вчителів: «Світячи іншим – не згори сам!»

                                    Тренінг для вчителів: «Світячи іншим – не згори сам!»
 Мета: формувати уявлення про синдром емоційного вигорання, його симптоми, етапи формування, причини виникнення визначити способи профілактики синдрому емоційного вигоряння педагогів.

 Обладнання: бланки для самодіагностики, ватмани, маркери. 
1. . Повідомлення теми заняття , мети.
2. Вправа «Асоціації». 
Учасники називають своє ім’я та особисту рису, яка поєднує з асоційованим образом. Якби я був квіткою, твариною, кольором, порою року…
3. Правила проведення (обговорюються учасниками тренінгу):
 Тренінг має таку назву через те, що ми з Вами сьогодні поговоримо про емоційне вигорання як синдром, що досить часто зустрічається в професіях типу людина-людина (до яких, до речі, належить професія вчителя). Отже, зараз коротенько, за допомогою слайдів, я поясню про, що ж саме сьогодні піде мова. 
Емоційне вигорання – це синдром, що розвивається на тлі неперервного впливу на людину стресових ситуацій і призводить до інтелектуальної, душевної і фізичної перевтоми та виснаження. Стресові ситуації у роботі вчителя – неминучі. Можливо ви чули від своїх шкільних психологів про це явище і вже маєте уяву про що йде мова.
 До напружених, стресових ситуацій у педагогічній діяльності відносяться: 
 Ситуації взаємодії з учнем на уроці. 
 Ситуації, що виникають у стосунках з колегами по роботі та адміністрацією
  Ситуації взаємодії вчителя з батьками. 
 Складові “ синдрому вигоряння ”
  Емоційна виснаженість
  Деперсоналізація (цинізм)
  Редукція професійних досягнень.
 Яким же чином ми можемо допомогти собі уникнути синдрому
 “ емоційного вигоряння ” ? 
• Природні методи регуляції
 • Саморегуляція 
Фізіологічний рівень регуляції психофізичного стану (вплив на фізичне тіло):
 - достатньо тривалий і якісний сон (важливо провітрювати приміщення перед сном, дотримуватися режиму сна: засипати і прокидатись в один і той самий час)
 - збалансоване, насичене вітамінами і мінералами харчування (особливо протистресовими вважаються мінерал магній і вітамін Е, який міститься у кукурудзі, моркві, ожині, горіхах, зернах соняшника, сої (до речі, плитка темного шоколаду швидко покращить ваш настрій)) 
- достатнє фізичне навантаження, заняття спортом, ранкова гімнастика 
- танці (танцювальні рухи під ритмічну музику сприяють звільненню від негативних емоцій, так само, як і будь-яка хатня робота) 
- фітотерапія, гомеопатія (сприяє заспокоєнню чай з м'яти, настоянка з кореню валеріани; підвищує життєвий тонус настоянка елеутерококу, женьшеню, родіоли рожевої) 
- масаж (допоможе як класичний масаж, так і масаж біологічно активних точок на руках і ногах людини; корисно просто походити босоніж по землі, або по насипаним у коробку камінчикам) 
- терапія кольором (зелений та синій колір допомагають заспокоїтись, червоний та жовтий надають енергію і бадьорість)
 - ароматерапія (запахи апельсину, бергамоту діють на нервову систему збуджуючи, з'являється відчуття приливу сил; запахи лаванди, анісу, шавлії діють заспокійливо, допомагають зняти нервове напруження) 
 - терапія мінералами - дихальні вправи (заспокійливе з подовженим видихом дихання зменшує надлишкове збудження і нервове напруження; мобілізуюче дихання з збільшеним вдихом допомагає подолати в'ялість, сонливість) 
- баня і водні процедури (контрастний душ перед сном допоможе зняти втому дня, а зранку додасть бадьорості; взагалі, вода чудово змиває будь-який негатив).
Емоційно-вольову регуляцію психофізичного стану доціно буде розглядати після того як ми разом з Вами зробимо досить цікаву вправу. 
 Вправа «Мій портрет у променях сонця» 
Мета: сприяти позитивному сприйняттю «СВОГО «Я». 
Хід вправи: психолог учасників подумати і відповісти на запитання: «Чому кожен з вас заслуговує на повагу?». 
Потім кожен малює сонце, у центрі сонячного кола пише своє ім'я або малює свій портрет, а вздовж сонячних променів записує свої позитивні риси. 
Психолог наголошує: «Постарайтеся, щоб сонячних променів було якнайбільше». Бажаючі зачитують список своїх рис, чіпляють своє сонце на дошці, діляться своїми почуттями і враженнями від вправи. 
Тест «Психологічне коло образів» 
Мета : визначити риси своєї особистості .
 Деякі племена Північної Америки і досі вірять, що людина народжується з рисами, притаманними тваринам. Оберіть із запропонованих картинок образ тієї тварини, який вам найбільше імпонує. (Буйвіл, олень, орел, ведмідь). 
 Тест «Геометрична фігура». 
Мета: визначити риси свого характеру. 
Психолог зачитує учасникам інформаційний лист «Поради з підвищення самоповаги: 
1. Пам’ятайте про свої позитивні риси, замість того, щоб пам’ятати погане.
 2. У всьому, що робите, намагайтеся знайти позитив. Привітайте себе з цим успіхом. 
3. Постійно згадуйте свої успіхи.
 4. Пробачте собі помилки.
 Отже, розглянемо Емоційно-вольову регуляцію психофізичного стану (вплив на емоційний стан): 
- гумор (сміх позитивно впливає на імунну систему, активізуючи Т-лімфоцити крові; у відповідь на вашу усмішку організм продукуватиме бажані гормони радості; гумор чудово «перезаряджає» негатив)
 - музика (найкраще сприяє гармонізації психоемоційного стану прослуховування класичної музики, хоча у малих дозах рок теж буває корисним, він допомагає вивільнитись від негативних емоцій) 
- спілкування з сім’єю, друзями 
- заняття улюбленою справою , хобі (комп’ютер, книжки, фільми, в’язання, садівництво, рибальство, туризм… ) 
 - спілкування з природою(природа завжди дає людині відчуття приливу сил, відновлення енергії) 
- спілкування з тваринами
 - медитації, візуалізації (існують цілеспрямовані, задані на певну тему візуалізації 
– уявно побувати у квітучому саду, відвідати улюблений куточок природи і т.д.) 
- аутотренінги (самонавіювання)(емоційне напруження безпосередньо пов'язане з напруженням м'язів 
– у стані стресу організм входить у стан «бойової готовності» до активних дій; знімаючи напруження певної групи м'язів, можна впливати на негативні емоції, позбавитись від них)
 Вправа «Прохання — відмова» 
Мета: тренувати навички відповідальної поведінки.
. Хід вправи: учасники об'єднуються в три підгрупи. Кожна підгрупа отримує картку з ситуацією. Через 10 хв учасникам потрібно запропонувати кілька варіантів відповідальної поведінки в поданій ситуації. Необхідно попросити не принижуючись і відмовити не образивши. Ситуації бажано подати у формі рольової гри. Провести обговорення варіантів відповідей з урахуванням ознак відповідальної поведінки. 
Ситуація 1: «вчитель — учень». Учень хоче піти гратися на вулицю, а вчитель не може зараз вивести дітей на прогулянку, бо на дворі холодна погода і великі чорні хмари. Ситуація 2: «вчитель — вчитель». Колега перед уроком просить вас замінити його, а ви на цей час мали свої плани. 
Ситуація 3: «вчитель — адміністратор». Вчитель звертається до директора з проханням про збільшення навантаження, а директор відмовляє. Що для вас легше було зробити — відповідально попросити чи відповідально відмовити? Що вам потрібно, щоб поводитися відповідально?
Ціннісно-смисловий рівень регуляції психофізичного стану (вплив на думки, зміна світогляду) Образа, злість , невдоволення, критика себе та інших – все це найшкідливіші для нашого організму емоції. Наш мозок викидає гормони стресу на будь-які подразники, що загрожують нашому спокою. При цьому йому зовсім байдуже, реальні вони чи вигадані. Тому і на надуману проблему організм відреагує, як на справжню. Отже, важливо навчитись контролювати свої думки і емоції. Відомий дослідник стресу Сельє зазначав, що має значення не те, що з вами відбувається, а те, як ви це сприймаєте. Притча. Відома притча про двох мандрівників, яких мучила спрага і, нарешті, діставшись до поселення, вони отримали по півсклянки води. Один з подорожніх сприйняв склянку напівповною, з вдячністю прийняв ці півсклянки води і був задоволений. Інший же сприйняв склянку напівпорожньою і лишився невдоволеним, що йому не налили повну склянку. 
Дивились двоє в одне вікно: один угледів саме багно. А інший – листя, дощем умите, блакитне небо і перші квіти, Побачив другий – весна давно!... Дивились двоє в одне вікно . Отже, важливо навчитись звертати увагу на позитивні моменти життя і вміти бути вдячними за них. Негативне запитання «За що?» бажано перетворювати на позитивне «Для чого?». Для чого у моєму житті з'явилась та чи інша неприємна ситуація? Які висновки я маю з неї зробити? Чого я маю в цій ситуації навчитись? Якщо з таких позицій підходити до життєвих ситуацій, то вони перестають сприйматися як проблеми, і життя починає сприйматись як школа, де події і ситуації складаються таким чином, щоб ми могли навчитись саме тому, що нам потрібно. Пам’ятайте, що подібне притягує подібне: чим ми цей світ наповнюємо через думки, емоції, вчинки, те до нас і повертається. Як говориться у відомій приказці: «Що посієш, те й пожнеш». 
 Підведення підсумків 
 Мета: перевірка досягнення поставленої мети заняття. Побажання по колу оточуючим. Висновок. Людина творить себе сама і ніхто її не може перекроїти чи переробити бажання самовдосконалення належить тільки їй. Я вам дякую за роботу. Бажаю всім гарного настрою та тільки позитивних емоцій.

Немає коментарів:

Дописати коментар